miercuri, 1 iulie 2015

Grecia, dragostea mea!



Grecia, locul în care s-a născut dramaturgia, democrația și filosofia, este  țara care deține o mare bogăție de situri istorice și peste 2000 de insule. Tărâm al războinicilor precum Ahile, al filosofilor și gânditorilor precum Platon sau Aristotel șau spațiu al democrației lui Pericle, Grecia te ademenește cu frumusețile și istoria ei.



Prima mea întâlnire cu Grecia s-a produs în gimnaziu, prin intermediul cărții ”Legendele Olimpului”, când am făcut cunoștință cu personajele din mitologia greacă, acei “sfinţi păgâni”, cum li s-a mai spus, în număr de 12, ca şi apostolii creştini.

Cei 12 zei ai Olimpului (Zeus, Hera, Atena, Poseidon, Demetra, Apollo, Artemis, Hermes, Afrodita, Ares, Hefaistos, Hestia ) și-au împărțit puterile și privilegiile după voițta lui Zeus. Zeii Olimpieni erau aproape atotputernici, în sensul că puterea fiecăruia se termina acolo unde începea puterea celuilalt. Numai Zeus era atotputernic. Semănau cu oamenii, aveau aceleași slăbiciuni, pasiuni și sentimente.Se mâniau, erau geloși, le era ciudă, iubeau și  se îndrăgosteau ca și aceștia.
Poate de aceea au fost și atât de îndrăgiți de generații întregi!



 M-au fascinat! A fost primul moment în care am hotărât că mi-ar plăcea să locuiesc în Grecia.

A urmat o nouă întâlnire cu Grecia, în adolescență, când am luat contact cu cea mai profundă manifestare a geniului elen – tragedia greacă, dar și cu poemele homerice.




Tragedia este o specie a genului dramatic, în proză sau în versuri, reprezentând personaje puternice angajate în lupta cu destinul potrivnic, cu ordinea existentă a lumii ori cu proprile lor sentimente, acest conflict soluționându-se cu moartea eroului.
Tragedia este o formă de dramă caracterizată de seriozitate și demnitate, care de obicei implică un conflict între un personaj și o putere superioară, ca de exemplu legea, zeii, soarta sau societatea.(Wikipedia).

Literatura greacă include trei mari scriitori tragici ale căror opere încă se mai păstrează: Sofocle, Euripide și Eschil. Din păcate, din cele minim 200 de tragedii scrise de cei trei mari clasici antici ai acestui gen au mai rămas doar 32.


A fost al doilea moment care m-a făcut să iubesc Grecia.


Apoi am călătorit în Grecia prin intermediul cărților lui Romulus Rusan, ale lui Octavian Paler sau ale lui Henry Miller, dar niciodată nu pusesem cu adevărat piciorul pe pământul grecesc.


Am ajuns în Grecia abia anul trecut, la foarte mulți ani depărtare de momentele care mi-au înflăcărat  imaginația. Întâlnirea cu Grecia reală a fost dragoste la prima vedere!


Impactul luminii solare și al albastrului mării Egee a fost asupra mea copleșitor. Cineva spunea că Dumnezeu a făcut Grecia într-o zi în care avea toate culorile la el. Adevărat!

M-am îndrăgostit iremediabil de Ελλάδα încă de când i-am trecut granița și am văzut șirurile nesfârșite de leandri, peisajele aride cu parfum mediteranean și nu în ultimul rând când am descoperit nuanțele de albastru-safir sau de verde-smarald ale mării. Grecia e o explozie de culoare!









Mi-am promis atunci că toate vacanțele care vor urma le voi petrece numai în Grecia, doar e o țară cu o istorie milenară și cu peisaje paradisiace.

Emisiune despre Grecia realizată la televiziunea TopAll Tv din Roman.


După această primă vizită, un an întreg am visat la dragostea mea, Grecia.În urmă cu câteva luni am început să planific vacanța de anul acesta, evident, în Grecia.Am ales insula Corfu, un mix seducător de natură, tradiție și istorie.


Însuși numele insulei are rezonanțe mitologice. Dacă denumirea italiană a insulei, păstrată până astăzi, cea de Corfu, provine dintr-un cuvânt bizantin care înseamnă “orașul piscurilor”, aluzie la cele două vârfuri din orașul vechi, cea grecească, Kerkyra, este legată de două simboluri marine foarte cunoscute – Poseidon și Asopos. Conform legendei, Poseidon s-a îndrăgostit de frumoasa nimfă Korkyra, fiica lui Asopus și a nimfei Metope și a răpit-o. Korkyra a fost dusă într-o insulă fără nume, iar Poseidon a decis să îi pună acestei insule numele iubitei sale. Copilul pe care l-au avut cei doi s-a numit Phaiax, la fel și locuitorii insulei.
  

 Conform mitologiei greceşti, Corfu este insula unde Poseidon a adus-o pe frumoasa nimfa Korkyra, fiica a zeului Asopus. Aici Korkyra l-a nascut pe Phaiax, de unde locuitorii insulei si-au luat numele de “Phaiakes”, sau fenicieni in latina.
În "Odiseea" lui Homer, Corfu este insula unde Ulise (Odiseu) o întâlnește pe Nausica, fiica regelui Alkinoos. Ulise este dus la palatul fenician și după ce își dezvăluie identitatea regelui Alkinoos, îi este oferită o corabie care să îl ducă în Itaca. În timpul călătoriei însă, zeul mărilor, Poseidon, transofrmă corabia într-o stâncă.




O altă legendă  spune ca insula este locul în care Hercule a iubit-o pe Naiada Melite, înainte de a-și începe muncile.


Dominată de-a lungul timpului de mai multe popoare, insula încă mai păstrează şi astăzi amprenta celor care i-au ocupat cândva teritoriul, prin prezenţa celor peste 3 milioane de măslini plantaţi de veneţieni în urmă cu peste 300 ani.

Documentarea a scos la iveală o zonă încântătoare: munți cu păduri de un verde intens, plantații de măslini, chiparoși și lămâi, case de un alb imaculat, locuitori calzi și primitori, muntele Pantakrator care se înalță drept în inima insulei, plajele scăldate pe de o parte de apele Mării Ionice și pe de altă parte de cele ale Adriaticii, dar și o istorie îndelungată.


După documentare a urmat stabilirea traseului cu ajutorul site-ului http://www.viamichelin.com/, opririle și cazările intermediare făcute pe http://www.booking.com/index.ro.html?sid=e8b8e0a814f875931214b7d099f75849;dcid=1;bb_ltbi=0& și stabilirea obiectivelor de vizitat.


Când totul era hotărât până la cel mai mic detaliu, ce face Grecia? Intră în incapacitate de plată!!!

Din păcate, tragedia greacă, scrisă de Alexis Tsipras, cel mai tânăr premier al Greciei din ultimii 150 de ani, se joacă și în aceste zile în Grecia mea iubită!


Frământările încep să apară, zvonurile și incertitunile nu-mi dau pace… Dar Grecia mă cheamă,  așa cum sirenele (”acele femei ale mării, care trăiau pe o insulă și ademeneau, cu glasurile lor, călătorii”) îl ademeneau pe Ulise. De altfel, după Odiseea lui Homer, Ulise a făcut în Corfu ultima oprire în drumul spre Ithaca.

"Intai și-ntâi sosi-vei la sirene/ Acelea care-ademenesc pe oameni…"(Homer, Odiseea)



Așadar, să înceapă odiseea greacă! (ODISÉE s. f. Călătorie lungă și plină de aventuri; șir de întâmplări neprevăzute; viață plină de peripeții. [Pr.: -se-e] – Din fr. odyssée.) 

De asta iubesc Grecia: 





















Καλημέρα, Ελλάδα!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce poți face gratis în Odessa? Plimbare prin celebrul cartier Arcadia și prânz la restaurantul la fel de celebru „Dacha”

Arcadia este o parte istorică din Odessa, cunoscută ca o stațiune renumită. Cartierul este situat în partea de coastă a orașului și a f...